Meer avonturen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ariska - WaarBenJij.nu Meer avonturen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ariska - WaarBenJij.nu

Meer avonturen

Blijf op de hoogte en volg Ariska

15 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Weer een verslag vanuit Paramaribo!
Wat hebben we weer veel meegemaakt!
Na de vreemdelingendienst zijn we naar de centrale markt gegaan. Dat is een hele grote markt en voor het grootste gedeelte overdekt. Er worden heel veel groentes en fruitsoorten verkocht, maar helaas weten we niet zo goed wat alles is en wat we ermee kunnen, dus zijn we maar gaan winkelen.
De mannen hier zijn niet verlegen en praten zomaar tegen je en roepen en fluiten naar je. Zo kreeg Laury al de opmerking: mooie tieten! Naar d'r hoofd geslingerd..... We moesten wel erg hard lachen hier om.

Na het winkelen zijn we terug gelopen naar het appartement, maar ja... welke kant moet je op als je midden in het centrum staat! Maar om het nou aan een man te vragen.... hmm... Gelukkig zag ik de politie lopen en heb ik het daar maar even aan gevraagd. 'Maar het is nog wel een eind lopen hoor!' Ja dat weten we... maar welke kant moeten we op? Een korte beschrijving gekregen en hop! Op naar het appartement.
We waren zwaar oververhit! Dus doken we snel het zwembad in. We hebben deze avond knakworsten op brood gegeten!

Dinsdag ben ik met Laury naar onze stageschool geweest om kennis te maken. Deze school is natuurlijk heel anders dan in Nederland, maar zeker erg leerzaam voor ons.
De school heeft ongeveer 450 leerlingen en er zijn meerdere klassen van een groep. Laury en ik komen dus allebei in een groep 1 te staan :D. Al die lieve kleine kinderen! Heb er nu al zin in! Verder elke ochtend een vlaggenparade met de gehele school! Dat lijkt me erg mooi en speciaal.
Maandag 1e elke werkdag (zoals ze dat hier noemen... stage kennen ze niet), dan horen jullie wel meer hierover.

Daarna zijn we nog naar de Paramaribo Zoo geweest. Ook totaal anders dan in Nederland. Wel mooie dieren hoor, maar ze zitten in hele kleine kooien en alleen.... dus de meeste dieren zijn al aan het ijsberen en dat is geen goed teken. Maar we moesten hier ook met een Surinaamse blik op kijken.
's Avonds zijn we wezen eten bij een roti restaurant, althans dachten we. Helemaal opgedoft kwamen we aan bij het aanbevolen restaurantje en wat bleek..... het was een soort MC Donalds voor roti! En geen bestek! Dus 8 opgedofte dames zaten daar roti met hun handen te eten. Maar het was wel erg lekker!

Woensdag hebben we gechilled bij het zwembad en weer zelf gekookt. Hamburgers met doperwten, worteltjes of witte bonen in tomatensaus!

Donderdag hebben we geshopt bij de grote hermitage mall. Daar heb ik een zwart jurkje gekocht bij de winkel 'Shana'. Een soort Zara als in Nederland. Erg leuk.
Ook heb ik havaianas slippers gekocht! Hier zijn ze goedkoper dan in Nederland! Altijd leuk!
Verder zijn we nog naar een andere shoppingmall geweest en daar heb ik een leuke Surinaamse jurk gekocht. Je zal hem vast wel een keer op een foto voorbij zien komen.
Deze avond heb ik gekookt voor de dames. Wokgroenten met garnalen of kip en rijst. Erg lekker! Alleen kousenband wordt niet snel gaar hebben we gemerkt, dus dat moet de volgende keer eerst gekookt worden :P.
Deze spullen heb ik met Esther Z bij de Tulip gehaald. Een hele grote ver-Nederlandse supermarkt. Van hagelslag tot drop konden we er halen... goedkoop is anders, maar het is er wel!
's Avonds zijn we naar de Havanna club gegaan om te stappen! Onze taxichauffeur ging daar ook uit, dus konden we mooi mee terug rijden.
Was dat wel veilig? Ja hoor! Ze mogen hier gewoon drinken, zo lang ze nog recht op kunnen zitten en normaal kunnen rijden. Duss........... Maar het ging goed!
Het stappen was heel gaaf! Tot half 2 is er salsadansen! Na een uurtje verveeld het al snel als je het zelf niet kan, maar goed, we kregen gezelschap van een paar Surinaamse jongens. Toen het salsa eenmaal voorbij was ging iedereen los! Wat een avond! En wat kunnen die mannen hier dansen! WOW! Midden in de kring kregen we een battle te zien! Echt zo cool!
Toen dus terug gereden met Martin (onze taxichauffeur) en met iedereen in Nederland lopen appen, want daar waren de meeste al weer aan het werk, hihi.

Vrijdag zijn we op dolfijnen-trip geweest met Etto! Onze buurman, fietsenverhuurman en nu dus ook onze gids voor de uitjes.
Wat was dat een gave ervaring! In een gammel bootje de grote rivier op! En dat ging hard.. we werden elke keer nat gespetterd of kregen gewoon een plens water over ons heen. Erg gelachen, Nieuw-Amsterdam gezien vanaf het water, ook nog rode ibissen en witte reigers en toen begon het speuren naar de dolfijnen. Maar helaas, geen dolfijn te zien. Toen eerst maar naar een strandje gegaan voor een plaspauze, wat ik niet aan durfde :P, dus heb ik maar foto's van iedereen genomen... niet plassend hoor! :O. Zo ben ik niet ;).
Toen weer opzoek naar de dolfijntjes! En GELUKKIG! lieten ze zich zien. Een hele grote groep dolfijnen! Wat een pracht beesten! En dichtbij dat ze kwamen, zo mooi! De dolfijnen op de foto zetten was een hele erg leuke uitdaging! Ik zat voor op het bootje en moest alle kanten op om een dolfijn op een foto te krijgen.
Gelukkig heb ik er een paar op de foto staan :D en heeft Laury ze gefilmd! Geniaal van dr!
Na de dolfijnen zijn we nog naar een oude koffie plantage gegaan. Het was helaas te donker om daar nog een wandeling te maken, maar we hebben wel gegeten bij, ik dacht de hoofddame van een stam?. Gebakken bananen met pindasambal en kroepoek en de onderste 'aangebrandde' laag van de rijst en die nog een keer gefrituurd! Smaakte een beetje naar popcorn. Na het eten snel weer teruggevaren en met de taxi weer naar huis. Daar hebben we nog even een nachtduik genomen in het zwembad met een paar dames en toen ons bedje in!
Wat een avondturen! En dan nog te bedenken dat we er nog veeeeeeeeeeeeeel meer gaan beleven hier!

Lang verhaal, dus ik kap het af.
Vandaag broodjes bij de bakker gehaald en verder geen reet uitgevoerd, ja foto's uitgezocht en bewerkt, want iedereen neemt mijn foto's over :). Voelt toch aan als een compliment :D.
Zo pizza halen bij de pizzahut op de hoek en dan die hier lekker opeten.

Ik zeg: AJU paraplu! Want die paraplu konden we vandaag wel gebruiken...

Liefs en een warme dikke knuffel uit Suri!!
Aris

  • 16 Februari 2014 - 12:22

    Yolanda:

    Heeee Aris! Wat moet ik vreselijk lachen om jouw leuke avonturen daar! Erg leuk dat je het allemaal zo opschrijft. Volgens mij heb jij onze route daar al vast geregeld inclusief chauffeur en gids. Helemaal top meid! Veel zin om aan het werk te gaan zo te lezen. Wat een leventje daar. Geniet en leer ervan en beschouw die opmerkingen van die 'mannen' daar maar als compliment, zoals het daar bedoeld is. Succes straks met je eerste stage dagen. Doeg! Dikke knuffel terug en troost je hier hebben we ook regen. Alleen klinkt dat hier niet als een applaus. :-) Doeg!

  • 18 Februari 2014 - 06:27

    Gert-Jan Kloosterman:

    Hallo Ariska,

    Wat leuk om zo van je te lezen waar je zo mee bezig bent in Suriname. Ik vind het echt stoer van je dat je dit doet!. Heel veel plezier verder en ik kijk uit naar je volgende verslagen.

  • 23 Februari 2014 - 22:45

    Miri:

    Hihi fantastisch om te lezen joh. Gaat het al beter met je bolletje? Auw?
    Enne wasda? Whatsappen met iedereen? Vergeet je mij? Tsss.
    Knuff genietze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ariska

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 5866

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 28 April 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: