Le Jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ariska - WaarBenJij.nu Le Jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ariska - WaarBenJij.nu

Le Jungle!

Blijf op de hoogte en volg Ariska

13 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo, eindelijk neem ik er eens de tijd voor, haha.
Maar we zijn dus naar de Brownsberg geweest! En wat een avontuur! Heel eerlijk had ik er nog veel meer van verwacht, want ik kwam er achter dat het gebied daar erg toeristisch is geworden wat ik erg jammer vond. Maar des al niet te min een geweldige tijd gehad en dingen gedaan waarvan ik had gedacht dat ik het niet zou doen! Zeker angsten overwonnen en ontdekt dat ik toch echt een natuurmens ben. Heerlijk om de hele dag rond te lopen in de open lucht, geen tv, games, geen verplichtingen etc. GE-WEL-DIG!

We werden zaterdag om half 8 opgehaald bij het appartement. Sergio, Audrey en Ronald haalden ons op. Sergio was onze gids en vanaf het begin wist ik al wel dat die gek zou zijn. Wat een heerlijke vent! Echt een levensgenieter! Kunnen wij Nederlanders nog veel van leren ;).

Nadat we alle spullen ingeladen hadden reden we door naar 't Vat waar we de andere 10 mensen op gingen halen.
Daar maakten we kennis met iedereen en werd het busje wel erg vol geladen! 1 iemand had zelfs zijn koffer mee! o_O..... Nog net geen stijltang ;).

Na 3 kwartier hadden we de eerste stop om daar een broodje te eten en te plassen. Daarna gingen we door naar Berg en Dal.
Daar aangekomen gingen we ons omkleden, want het harnas zat geklemd om je benen, dus een kort broekje was geen optie.
Na alle zenuwen en plaspauzes daar kregen we het harnas aan. Daarna moesten we even oefen met remmen en hoe je moest gaan zitten etc. Dat hebben we geoefend op een kabel laag bij de grond. Dat was nog niet zo eng gelukkig, maar toen moesten we naar het eerste platvorm! Wat een klim door dat bos zeg! Warm en bezweet aangekomen mochten we eindelijk beginnen met uitwaaien!
Ik ben als tweede gegaan want ik scheet hem echt! Maar ohw wat was dat gaaf! Jammer genoeg was ik de eerste twee platvormen drukker met kijken waar het volgende platvorm was met een gids, dan met genieten van het uitzicht!
Het werd steeds hoger en hoger en toen de hoogte kabel, 35 meter boven de grond en voor je de Surinamerivier. Prachtig uitzicht! Na 1 seconde twijfel van mijn kant riep ik maar: LOS! En daar ging ik! Wauw! Wat een uitzicht! GE-WEL-DIG!
Daar nog een paar platvormen gehad en toen iedereen weer veilig op de grond was, met een bootje terug naar het strand gevaren. We waren met teveel mensen, dus de boot moest twee keer.
Daar wachtte een lekkere roti-rol op ons en veel koud drinken! Na een korte break moesten we ons weer omkleden en insmeren voor de kajak-trip!

Ik zat met Esther S in een kajak. Wat een goed team! Tot we allebei erg moe waren... toen wilden we wel even scheiden, maar gelukkig na een korte pauze op een zandbankje ging het wel weer. Naar dat zandbankje toe was het stroming opwaarts... best wel zwaar! We hebben er een ruim een uur over gedaan. De terugweg was gelukkig minder zwaar, we hadden de stroming mee. Als eerste aangekomen op het strandje hielp ik de rest het strandje op met de kajak. Echt ook een gave ervaring!

De rest zat de hele tijd op ons te wachten, dus hebben we weer wat gedronken en toen weer de bus in gestapt. Ergens weer een stop gemaakt bij een supermarktje en toen naar de Brownsberg!

Met smalle haardspeldbochtweggetjes naar boven met een bus die best gammel was. De airco moest uit om zo meer kracht te hebben in de motor om die klim te kunnen maken.

Eenmaal boven kregen we een korte rondleiding en daarna zijn we begonnen met ons settelen op ons plekje.
We hadden een hutje om in te eten en te slapen, maar hé, dat is natuurlijk niet de ultieme jungle ervaring! Dus hop! Bomen opgezocht en daar onze hangmatten opgehangen.
Nog wat ruzie gehad met de klamboe, maar gelukkig kwam alles goed.
Nadat alles hing nog wat lopen chillen in het hutje met de rest en borgou (of hoe je dat ook schrijft) en een gekko die in Laury d'r nek sprong, die we uiteindelijk allemaal vast hebben gehad :D. Wat een poepje was het!

Toen het heerlijke eten van Audrey genuttigd ;) en toen om 9 uur ons klaar gemaakt voor een avondwandeling. Jammer genoeg hebben we niet heel veel gezien. We kwamen een paar kikkers, padden, rare enge krekelachtige beesten en een waterschildpadje.
Na weer wat gechill een tweede poging gedaan om 12 uur met een wandeling, maar niet meer dieren gezien.
Maar dat was wel een avontuur met te weinig zaklampen in het pikke donker!
Bij terugkomst heb ik nog geholpen met de laatste bakabana's! Ik weet nu hoe ik ze moet maken, dus dat wordt smullen in Nederland straks ;).
Na veel lol werd het langzaam aan bedtijd en zijn we ons gaan settelen in de hangmatten.... Met sokken, een legging, harembroek, shirt met lange mouwen, een badhanddoek en een laken had ik het nog steeds STERVENDS koud! OHW! Dat had ik niet verwacht. Gelukkig heb ik wel iets kunnen slapen, maar veel was het niet.
Rond kwart over 6 weer wakker geworden en genoten van het uitzicht vanuit m'n hangmat. Met laury en Esther nog een ochtendwandeling gemaakt en bij terugkomst genoten van een ontbijtje.
En toen kwam de wandeling! Op naar de Leo en Irene vallen.
Het begin stuk was nog over een stukje weg etc. en in het bos was het ook nog goed te doen.... Maar toen! Alleen maar dalen en dalen... steeds dieper en lager het bos in. Bij de Leowatervallen had ik het al zwaar, maar mooi was het wel om te zien.
Weer een klim omhoog en toen weer alleen maar dalen en dalen en dalen en dalen voor de Irenewatervallen. Wat een gave waterval, maar OHW wat een tocht! En natuurlijk voelden we de bui al hangen.... wat we gedaald hadden, moesten we ook weer omhoog. Dat was zeker wel even zwaar! Maar ik heb het overleefd!

Eenmaal bij de plek zelf nog even uitgerust, toen heerlijke bami gegeten en daarna opgeruimd met iedereen. Het was alweer tijd om te vertrekken.
Voldaan, moe, kapot gingen we de bus in. Jammer genoeg heb ik niet kunnen slapen in de bus, maar wel gezellig gekletst met iedereen.
Eenmaal in Paramaribo van iedereen afscheid genomen en e-mail uitgewisseld voor alle foto's.
Gelukkig werden we thuis afgezet en konden we meteen alle spullen dumpen en douchen en chillen.
Echt wat een avontuur was dat! Ik ben zeker trots op wat ik bereikt heb dat weekend!

Voor nu is het verhaal al weer lang zat geworden! Over 7 dagen komen mijn ouders hier al! Ga ik weer allemaal gave dingen meemaken! Dus er komen nog genoeg verhalen.

Verder ben ik van groep gewisseld, Laury en ik zijn nu juf van groep 2 ipv groep 1! Erg leuk! Zien we ook eens een andere groep. Dus met stage komt het wel goed! :D.

En als afsluiter een mooie uitspraak van Sergio:
Behoud te hoogte en laat de vrees los!

Dikke Brasa!
Liefs!

  • 13 Maart 2014 - 06:34

    Irrimiri:

    Wowww wat een weekend Aris. Ik had de foto's wel al gezien natuurlijk. Maar wat een verhaal. En ieeep koude jungle 's nachts, haha. Dat heb ik vaker gehoord. Het lijkt me fantastisch al die natuur te zien. Zou zo even overkomen om met je mee te wandelen. Gezellig en dan steeds van ohh en ahhhh haha. Ik mis je wel hoor!
    Als je terugkomt wil ik wel zo'n bakabana. Dat zijn toch gebakken bananen? :D
    Mijn mams maakte ze wel eens.
    Knuff, en lekker slapen nu haha.

  • 13 Maart 2014 - 12:22

    Yolanda:

    Top verhaal meis! Erg leuk om weer wat te lezen van je. Ja, nog eventjes. Ik krijg er zo'n zin in om daar ook te kijken! Vandaag ga ik nog even hier in het zonnetje zitten. Bij jou zal het wel te heftig zijn voor ons en vermaken we ons wel in de schaduw. Groetjes!

  • 21 Maart 2014 - 17:56

    Yolanda:

    Nog 7 dagen en dan zouden wij komen. Whahahaha! Dat ging snel. We zijn er al 4 dagen! Heerlijk is het hier en erg gezellig. Ik kan jullie al wel verklappen dat we kaaimannen geknuffeld hebben. Het weekend gaan we ook een stukje jungle opzoeken. Tot schrijfs.

  • 27 Maart 2014 - 13:13

    Yolanda:

    Tjonge, we hebben je wel bezig gehouden. Van het verslaan van je stagebezoek komt het niet meer.
    Alles gaat goed hier tot nu toe. Wij zitten te wachten tot we naar het vliegveld kunnen om vanavond te vertrekken naar huis in Nederland. Ach, het is jammer, het is een prachtig land hier en zo relaxed. Een vakantiehuisje zou heerlijk zijn. Alleen jammer dat het aardig ver reizen is voor een weekendje. Wij doen het maar met de camping, daar is het ook relaxed. No span. Doeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ariska

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 5853

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 28 April 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: