Bigi pan :D - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ariska - WaarBenJij.nu Bigi pan :D - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ariska - WaarBenJij.nu

Bigi pan :D

Blijf op de hoogte en volg Ariska

28 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer een tijdje geleden, maar zo heel veel heb ik niet in de tussentijd meegemaakt.
Dinsdag 18 maart zijn mijn ouders in Suriname aangekomen! Wat was het fijn om ze weer te zien! Lekker bijgekletst in de taxi en na alles in het appartement gezet te hebben nog even boodschappen gedaan bij de supermarkt hier op de hoek.
Nog even geknuffeld en toen naar bed. Woensdag, donderdag en vrijdag had ik vrij van stage geregeld, zodat ik leuke dingen met mijn ouders kon doen.
Woensdag zijn we op dolfijnentour geweest met plantages erbij en kaaimannen zoeken ’s avonds. Nou dat was zeker weer een avontuur. De dolfijnen zagen we al vroeg op de middag terwijl ze druk aan het eten waren. Jammer genoeg waren ze niet zo speels en hebben we weinig roze buikjes gezien. Maar de kopjes en de vinnen waren ook al leuk genoeg!
Daarna zijn we naar Ford Nieuw Amsterdam geweest. Daar hebben we een korte rondleiding gehad van Kenny onze gids. We hebben de watertanks gezien, de gevangenissen, ik heb daar boeien om gehad en nog wat gevangenissen gezien met wat kunst van anderen. Toen zijn we door gelopen naar nog een huisje met een tentoonstelling over slavenij. Vanuit daar langs de koetsen gelopen en toen, na de plas pauze, weer terug gelopen naar de boot.
Ford Nieuw Amsterdam staat op de plantage Commewijne.
Vanuit daar zijn we naar plantage Rust en Werk gevaren. Daar hebben we een stukje rondgelopen en veel te horen gekregen over een Nederlandse man die daar allerlei bedrijven heeft zitten en dus erg rijk is. Hij deed iets met staal, met garnalen, waterzuiveren en had ook nog weet ik hoeveel koeien, schapen en geiten.
Lopend kom je veel soorten bomen etc. tegen en dus ook een fruit… die hebben we geproefd, alleen ben ik de naam vergeten jammer genoeg. Het smaakte net naar een Granny smit appel.
Ook daar nog wat spelende kinderen gezien in een piepschuimen bak als boot. Geweldig!
Toen wilden we naar de plantage Johanna Margreta varen, maar we hadden een tegenligger, daar op wachtend had een klein brulaapje ons gevonden, die probeerde hoe dan ook op de boot te komen… maar helaas is het hem niet gelukt. Was wel heel schattig om te zien!
Aangekomen op plantage Johanna Margreta hebben we genoten van ons avondeten. Lekkere bami, nasi, bakabana’s en kip.
Ook hadden ze daar een tamme vogel waarmee we op de foto konden… erg leuk!
Na het eten moesten we ons goed insmeren met anti mug en moesten we lange kleren aan. We maakten ons klaar voor de kaaimannentour! Op zoek naar kaaimannen in het donker in een moeras! Nou… dat bootje was al smal en gammel… toen moesten we onder een brug door… waardoor we plat in de boot moesten gaan liggen en daarna.. ja nu komt het …. Moesten we een schans over…. Met 6 dames en 3 mannen moesten we de boot ZELF over een schans slepen! Bij de eerste keer tot 3 geteld te hebben zat er geen beweging in…. Toen toch maar de mensen wat beter verdeeld en hop! Met aardig wat moeite ging de boot er overheen. Aangekomen in het moeras begon het zoeken. De jongen die voorop zat spotte die beesten al vanaf 3 meter ofzo! Jeetje! Ik zag alleen maar schattige vuurvliegjes en leliebladeren etc. Maar hij zag de kaaimannen. We hadden 2 kleine en 1 wat grotere gevangen. Helaas wilden de dames voor mij de kaaimannen niet aanraken, dus kon ik er niet 1 knuffelen tot we op de kant waren voor foto’s.
Eenmaal op de kant hebben we foto’s gemaakt en mocht ik een kleine kaaiman vrij laten. Het elastiekje werd van zn bek gehaald in mijn handen en ik mocht hem op de grond zetten! Zo cute! Echt poepige beestjes!

Toen weer terug over de schans, onder de brug door en weer veilig aan land… jammer genoeg had ik mijn rug niet ingesmeerd met anti mug en had ik er 8 nieuwe bulten bij. Maar het was voor een goed doel ;).
Met de andere boot zijn we weer naar kant gevaren en eenmaal thuis nog wat nagepraat en toen het bed in gedoken want het was al kwart over 10.

Donderdag zijn we even bij mij op stage wezen kijken en de stad in geweest en vrijdag was een relax dagje, want zaterdag gingen we op ons volgende avontuur.

Zaterdag om 7.30 werden we opgehaald met de bus. De bus naar BIGI PAN & Nickerie. Wat een heenweg zeg! 5 lange uren met de bus naar de boot…. Met tussenstoppen bij gerekend dan he.
We hebben schattige kerkjes gezien onderweg en ook nog een SPIN! En ja… ik heb hem vastgehouden EN! Over mijn gezicht heen laten lopen! OMG! Wat was dat eng! Maar ik heb het gedaan! Poeh! Wat een overwinning!
Ook zijn we in Groningen en Wageningen geweest, hihi.
Op de plek waar de bootjes lagen was een grote hal, waar we onze lunch om 3 uur gegeten hebben. Rijst met kip, zoete aardappeltjes en kouzenband.
Vanuit daar met de boot verder. En rara wat kwamen we daar tegen?! EEN SCHANS!
Gelukkig hadden we vele sterke mannen, dus hebben wij rustig toe kunnen kijken hoe die lui de boot erover kregen.
Vanaf daar weer verder gevaren, erg schattig ‘weggetje’ tussen allemaal bomen en planten in. En uiteindelijk was daar Bigi pan in zicht! Bigi pan betekent groot meer. En daar op dat meer stonden allemaal huisjes! En dus ook ons huisje waar we gingen slapen.
Eenmaal aangemeerd aan het huisje begon het gedoe weer met hangmatten ophangen etc. Na dat gedaan te hebben zaten we lekker aan de tafeltjes onder het genot van een borgue cola.
Toen was het eten klaar: Saoto soep! Erg lekker! Hebben we met Brownsberg ook gehad.
En daarna gingen we ons weer klaarmaken voor een tripje kaaimannen zoeken! Jeee!
Onze bootsman was erg goed in kaaimannen vangen, dus hij vaarde het moeras in, waar de boot in de blubber stil bleef liggen en stapte zelf uit en liep het hele moeras af. Daar zit je dan…. in een bootje… midden op het moeras…. Aas voor de muggen… heerlijk! Gelukkig heeft hij ons terug gevonden en hebben we een kaaiman gezien! Deze was weer iets groter dan die van de tour woensdag. Dus weer even geknuffeld met een kaaiman zonder elastiekje om zn bek  En hem daarna weer vrij gelaten.
Daarna begon het feest in ons huisje. Drank, muziek, nog gezongen voor mn jarige paps en een beetje gedans.
Ik vond het wel laat zaten ging als 1 van de eerste naar mn hangmatje. Veel geslapen heb ik niet… ik moet dat nog leren in een hangmat.
De volgende dag heerlijk ontbeten met ongeboren kip (ei) en daarna vogels wezen spotten.
Daar hebben we de rode ibis gezien! Zo’n mooi beest! En nog wel meer vogels hoor.
Daarna stopten we midden in het meer en mochten we het water in als je wilde voor een modderbad. Huh? Midden het op het meer?! Ja hoor.. onze bootsman dook er al in en stond tot zn heupen in het water……. Het water was daar dus niet diep door alle modder. Dus erin gegaan en onszelf onder gesmeerd met modder! Een heerlijk modderbadje gehad dus!
Daarna terug naar het huisje, alles opgeruimd en toen terug gevaren naar de bussen. Bij Zeedijk hebben we weer geluncht, heerlijke bami met kip en kouzenband en toen begon de lange terugreis in de bus weer. Gelukkig nog wat kunnen slapen en aan het eind veel nieuwe woorden geleerd in het Surinaams. Jammer genoeg heb ik er 1 onthouden en dat is een scheldwoord, dus die leer ik jullie lekker niet! ;) Hahahaha.
Het is weer een te lang verhaal geworden, dus ik stop er snel mee.
Mijn ouders zijn helaas vandaag vertrokken! Moest toch wel even slikken, maar heb me groot gehouden ;).
De tijd vliegt hier!
Gisteren nog wel lekker uit eten geweest met ze :D. Het was echt even heel fijn dat ze hier waren! Nu aftellen tot mijn schatje komt! :D

Zaterdag gaan we Jeepsafari doen met de dames en dan begint onze laatste week stage alweer! Naja voor mij bijna laatste week… ik moet nog 3 daagjes langer door, omdat ik die gemist heb door de komst van mn ouders. Maar ik vind het niet erg! Zoals ik al eerder zei... de tijd vliegt hier om! Ook al vind ik soms dat de dagen erg langzaam gaan, maar over 4 weken kom ik alweer terug! :O Snel he?!
Genoeg gebabbeld ;).

Tot het volgende avontuur maar weer! (Jeep safari.. EN! ZELF rijden in Suri komt er aan! ;) :D )

Liefs!
Brasa!

  • 28 Maart 2014 - 08:05

    Lisanne:

    Hee Aris!

    Wat een super leuk verhaal weer! Je schrijft echt heel leuk :)
    Volgens mij heb je het daar nog super naar je zin.
    je beleeft zoveel leuke, maar ook spannende dingen.
    Eerst de jungle en nu een spin in je gezicht, stoer hoor :)
    Die laatste maand vliegt om, geniet er dus maar extra hard van.
    Heel veel plezier nog gewenst en tot snel :)

    xxx

  • 28 Maart 2014 - 09:53

    Yolanda:

    Hoi Aris, prachtig geschreven! En het was top bij jou en met jou. Je bent een goede reisleidster hoor. Liefs, brasa.

  • 28 Maart 2014 - 12:13

    Elly :

    Hè Aris wat leuk om jou zo te volgen en wat maak je veel mee.alleen die spin brrrrrr hoe durf je stoer hoor ligt aan je naam zeker hihi. En fijn dat je ouders konden zien hoe jij daar leeft deze weken. Nu wachten op je vriend ....wat gaat de tijd hard he voor je het weet zit je weer thuis . Dus nog heerlijk genieten deze laatste weken meid. Groetjes uit zonnig apeldoorn dikke kus van ons XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ariska

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 5851

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 28 April 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: